Orjelet sau salazion

Orjeletul este un nodul inflamator al pleoapei care este asociat cu o infecție bacteriană. De obicei, apariția lui este legată de obstrucția unei glande sebacee de la marginea pleoapei care se suprainfectează. Foarte rar, infecția se poate răspândi către întreaga pleoapă sau către alte parți ale feței. Persoanele care prezintă blefarită au un risc mai mare de a dezvolta orjelete.

În contrast cu orjeletul, şalazionul este un nodul inflamator al pleoapei fără infecție asociată.Şalazionul este de obicei, mai puțin roşu şi dureros decât orjeletul dar persistă mai mult la nivelul pleoapei.Unele orjelete se transformă in salazioane după rezolvarea infecției dar nu şi a inflamației.

SIMPTOME

ORJELET:  apariția unei umflături dureroase la nivelul pleoapei care se dezvoltă de obicei, în câteva zile.

SALAZION: durata de apariție este mai mare de obicei, este mai puțin roşu şi mai puțin dureros la atingere. Uneori poate afecta vederea deoarece prin apăsarea exercitată asupra globului ocular determină astigmatism.

TRATAMENT

Un prim pas este igiena riguroasă a marginii pleoapelor cu şampoane sau geluri speciale dacă există o blefarită asociată. Tratamentul local constă în instilarea frecventă de coliruri cu antibiotice şi aplicarea de unguente cu antibiotice şi antiinflamatoare. Orjeletele foarte mari sau care nu răspund la tratamentul local aplicat necesită incizia lor, pentru a permite evacuarea conținutului purulent. De asemenea, şalazioanele care au o evoluție îndelungată beneficiază de tratament chirurgical deoarece şansele de rezoluție sunt foarte mici. Drenarea unui orjelet sau şalazion se face de regulă, cu anestezie locală, în cabinet, excepție făcând intervențiile chirurgicale la copii. În urmatoarele zile după intervenție, este necesară aplicarea locală a unui unguent cu antibiotic pentru a grăbi vindecarea. Antibioticele pe cale generală, de obicei sunt prescrise doar în situația în care inflamația implică şi alte regiuni ale feței.

Orjelete la nivelul pleoapei superioare