Conjunctivita

Conjunctivitele sunt afecțiuni inflamatorii ale conjunctivei – de cauză variabilă:bacteriană, virală, alergică. Se prezintă sub numeroase forme clinice, de la o inflamație uşoară, cu manifestări discrete până la inflamații foarte grave datorită complicațiilor pe care le pot produce. Simptomele subiective sunt:mâncărime, senzație de corp străin, usturime, senzație de arsură, uneori uşoară fotofobie.Obiectiv, se constată înroşirea ochiului prin dilatarea vaselor de sânge ale conjunctivei, secreție conjunctivală, hiperlăcrimare.

Majoritatea conjunctivitelor sunt de natură infecțioasă. Unii pacienți fac infecția în urma unui contact cu rude sau colegi ce prezintă conjunctivită, direct sau prin intermediul unor obiecte infectate (pernă,prosop,batistă). Alții au contacte cu bolnavi suferinzi de infecții ale căilor respiratorii superioare. Foarte puțini contractează boala prin intermediul apei infectate din piscine, bazine de înot.

CONJUNCTIVITA BACTERIANĂ

Pacientul prezintă prurit, senzație de corp străin, senzație de înțepături sub pleoape, lăcrimare. Obiectiv, se caracterizează prin ochi roşu care poate fi asociat cu edemul (umflarea) pleoapelor, secreție conjunctivală mucoasă sau purulentă, lipirea pleoapelor dimineața, ganglioni preauriculari măriți de volum.

Vederea nu este afectată.Tratamentul conjunctivitelor bacteriene se face cu antibiotic care se administrează local sub formă de colir sau unguent oftamic în sacul conjunctival inferior. La recomandarea oftalmologului se poate realiza examenul secreției conjunctivale iar alegerea antibioticului se va face în funcție de rezultatul antibiogramei. Nu se vor aplica comprese oculare umede sau pansament pe ochiul cu secreție, aceasta putând antrena agravarea bolii prin stagnarea şi dezvoltarea germenilor ca într-un mediu de cultură.

CONJUNCTIVITA VIRALĂ

Este determinată de obicei de adenovirus. Ea poate apărea în cadrul unei infecții respiratorii superioare, însoțită de febră, dureri de cap, ganglioni preauriculari măriți. Bolnavul prezintă de obicei, înroşirea ambilor ochi, secreție conjunctivală apoasă. În unele cazuri, este afectată şi corneea, producându-se scăderea acuității vizuale care poate dura luni de zile. Tratamentul se face simptomatic.

CONJUNCTIVITA ALERGICĂ

Apare datorită unei sensibilizări anormale a conjunctivei la anumiți factori numiți alergeni: polen, pene, alimente, cosmetice, medicamente. Conjunctiva poate fi interesată izolat sau în acelaşi timp cu pielea sau alte mucoase(rinită). Debutul este brusc, cu senzație de mâncărime, înțepături, congestie conjunctivală, secreție filamentoasă dar redusă. Pielea pleoapelor poate avea un aspect eczematos caracteristic. Tratamentul se face cu antihistaminice, corticosteroizi. Se va cauta depistarea şi eliminarea alergenului în cauză.

PREVENIREA CONJUNCTIVITELOR

Conjunctivitele fiind în general, boli contagioase, impun anumite măsuri profilactice. Măsurile de protecție individuală urmăresc ca secreția infectantă să nu ajungă în contact cu ochiul sănătos; se vor lua măsuri igienice elementare (curățenie, spălarea mâinilor, utilizarea individuală a prosopului, pernei, cearşafului). Pentru evitarea apariției conjunctivitei alergice, se recomandă evitarea alergenilor (aspirarea şi ştergerea prafului din casă, aerisirea camerelor).